سه سطح از نور کم
قبل از اینکه جلوتر برویم، اجازه دهید ابتدا سطوح مختلف نور کم را شناسایی کرده و آنها را دستهبندی کنیم تا بتوانیم به نمونههایی از آنها اشاره کنیم. اگرچه دستهبندی کردن مقدار نور بسیار سخت است، به دلیل این واقعیت که گستره وسیعی از نور بین رنگهای روشن است
نور قابلمشاهده: در نور روز، زمانی که در مناطق سایه پشت ساختمانها، زیر درختان بزرگ یا پلها قرار میگیرید.
نور کم: بعد از غروب آفتاب، وقتی که هنوز میتوانید همه چیز را در اطراف خود ببینید، اما میتوانید بگویید که تاریک میشود و یا وقتی در خانه هستید.
نور تاریک: در شب، زمانی که تنها میتوانید روشنترین اشیا را ببینید.
عکاسی نور کم: شرایط مرئی
آیا شما وضعیتی داشتهاید که در طول روز در سایه هستید و سعی دارید یک عکس بگیرید؟ این یکی از مشکلات عکاسان است چون نمیتوانند بفهمند چرا تصاویر تار شدهاند. گاهی، تصاویر روی LCD عقب دوربین بسیار خوب به نظر میرسد، اما وقتی در نهایت آنها را روی صفحه کامپیوتر مشاهده می کنیم، همه آنها کمی تار خواهند شد.
حتی اگر شما ممکن است فکر کنید که وقتی در یک منطقه سایه هستید، نور کافی وجود دارد، در واقع، ممکن است نور کافی برای دوربین وجود داشته باشد تا به طور موثر تصویر را ثبت کند. بسته به تنظیمات دوربین شما ممکن است دو پیامد وجود داشته باشد: الف)شما یک تصویر تار خواهید داشت و یا ممکن است در تصویر شما نویز زیادی وجود داشته باشید.
برای جبران این نور کم شما می توانید از لنزها و یا فلاش استفاده کنید.
عکاسی با نور کم: شرایط نور کم
اجازه دهید به یک وضعیت پیچیده تری برویم، که در آن مقدار نور پس از غروب آفتاب کم میشود و یا شما در محیط کمنور عکاسی میکنید. بدیهی است، اولین چیزی که باید امتحان کنید این است که دیافراگم خود را باز کرده و ایزو را همانطور که در مقالات قبل گفتیم افزایش دهید. اما پس از آن به نقطهای رسیدید که در آن منقضی شده و پیش از این به بالاترین ایزوی خود رسیده باشید که با آن راحت هستید و هنوز قادر به گرفتن عکسهای شارپ نیستید. پس شما چه کار میکنید؟
هرچه سوژه شما به منبع نور نزدیکتر باشد، نور بیشتری برای استفاده از دوربین شما خواهد بود. پنجرههای بزرگ منابع خوبی از نور هستند، بنابراین پردهها را باز کنید و اجازه دهید نور به داخل اتاق برسد.
عکاسی با نور کم: شرایط تاریک
در محیطهای کمنور و شبها، بسیاری از نکات فوق بیفایده هستند، چون شما هیچ نوری برای کار کردن ندارید.
برای اینکه بتوانید در این شرایط از حداکثر نور استفاده کنید حتما از یک سه پایه قوی بهره ببرید. عکاسی با دست بدون دست در شب غیر ممکن است (مگر اینکه بخواهید به طور هدفمند یک تاری ایجاد کنید). یک سهپایه خوب، محکم، یک اجبار برای عکاسی از شب است، چون شما با سرعت شاتر بسیار آهسته و هر ذره از مسائل ارتعاشی سر و کار دارید. بهتر است از یک کنترل از راه دور و یا یک سیستم پخش کابلی با دوربین خود در آن شرایط استفاده کنید، اما اگر کسی ندارید، از تایمر دوربین خود استفاده کنید.